Upravljanje izostancima s posla | Damir Kovačević | Kultura poslovanja Masterclass 2
Damir Kovačević je vodeći regionalni ekspert za upravljanje izostancima s posla i osnivač instituta Absence Insight. Dugi niz godina sarađuje s velikim kompanijama na smanjenju apsentizma i optimizaciji radne prisutnosti. Epizoda Masterclass 1 je posebno korisna za HR menadžere, operativne rukovodioce i sve koji žele efikasnije upravljati prisutnošću i angažmanom zaposlenih. U ovoj epizodi podcasta Kultura poslovanja – Masterclass, otkrivamo šta se zapravo krije iza "odsustva s posla", kako prepoznati obrasce bolovanja i na koji način kompanije mogu sistemski smanjiti trošak koji apsentizam donosi – a koji često ne vide.
U ovoj epizodi podcasta Kultura poslovanja – Masterclass, otkrivamo šta se zapravo krije iza "odsustva s posla", kako prepoznati obrasce bolovanja i na koji način kompanije mogu sistemski smanjiti trošak koji apsentizam donosi – a koji često ne vide.
Kako analizirati i upravljati podacima o odsutnosti?
Prividna prisutnost na poslu, absenitizam ili fluktacija su neki od izazova s kojima se susreću kompanije. Poslodavci često smatraju da je bolovanje, kao dominantni oblik neplaniranog absentizma, zloupotrebljeno. Međutim, podaci pokazuju drugu sliku:
“Naime, većina poslodavaca, nažalost, kao glavni generator dana bolovanja, smatra da smatra zapravo zloupotrebu bolovanja strane radnika. Međutim, vjerovali li ne, zloupotreba bolovanja je prisutna u nekakvih 3 do maksimalno 8% slučajeva bolovanja. Za sve ostalo postoje objektivni razlozi zbog kojih se ta bolovanja događaju”, napominje Kovačević.
Zato su mjerenje i procjena prvi koraci u analizi i upravljanju podacima o odsutnosti, a represija dolazi tek kasnije, ističe Kovačević:
“Dakle, mi ne bježimo od represije, ali ona mora biti hiruški precizna i ciljana. Mora se točno znati, utvrditi činjenično stanje. Ne možete vi kažnjavati sve radnike zato što mislite da vas neki radnici lažu ili varaju ili zloupotrebljavaju neka svoja prava. Vi morate točno odrediti koji su to radnici, kada su to napravili, zbog čega su to napravili, pa tek onda djelovati zapravo u represivnom smislu. U suprotno, kao poslodavac, riskirate cijeli niz upravnih procesa, jer otpustiti nekoga ili dati mu otkaz zbog potencijalne zloupotrebe bolovanja.
Zašto je važno razumjeti razliku između izostanka i problema u kulturi?
Absentizam ima svoje posljedice, a one se reflektiraju na organizaciju i kulturu. Bosna i Hercegovina, u odnosu na Europsku uniju ima duplo veći broj radnih dana bolovanja, što se u konačnici odražava na privredu:
“Dođemo do neke cifre od 53,1 radnih dan koji svaki poslodavac u BiH plati. Dakle, mi de facto kao poslodavci u BiH plaćamo radnike 12 mjeseci, a dobijemo 10 mjeseci rada. U takvim uvjetima takva privreda je visoko neproduktivna”, zaključio je Kovačević.
Imajući na umu pad produktivnosti i preopterećenje, te niz skrivenih troškova koji dolaze uz veći broj bolovanja, Kovačević ističe kako veća plata kao praksa, može biti isplativija. Iz istog razloga upravljanje absentizmom počinje iz pretpostavke da je radnik stvarno bolestan, i tom radniku se pomaže da povrati svoju radnu sposobnost.
Koje su najbolje prakse u prevenciji apsentizma?
Employer branding, briga o radniku i popravljanje organizacijske kulture, postaju lijepe prakse u prevenciji apsentizma:
“Dakle, kao što sam rekao, radnik kod poslodavca mora imati svoju svrhu, mora imati sigurnost unutar te cijele priče. Organizacijska kultura zapravo može jako pomoći ili odmoći pojave apsentizma. Već sam rekao, loše stvari vezane za organizacijsku kulturu, kao što je nepotizam, kao što je favoriziranje pojedinih radnika, kao što su one sve ružne pojave koje mi imamo u organizacijama koje imaju lošu kulturu, kao što je, ono sam već rekao, kao što je percepcija da je bolovanje, da namjerno zloupotrebljava i većina radnika namjerno zloupotrebljava bolovanje.”
Prevencija apsentizma podrazumijeva razumijevanje uzroka i pružanje podrške. Briga o radniku i dobra organizacijska kultura, u balansu sa radnicima koji vode računa o svom zdravlju i odgovornostima rezultira balansom koji omogućava zdravu i zadovoljnu radnu snagu.
Više o ovoj temi pročitajte u intervjuu sa Damirom Kovačevićem.
Na našem Instagram profilu pogledajte 5 lekcija iz nove epizode podcasta.
View this post on Instagram
Zapratite YouTube kanal Kultura poslovanja i pronađite druge Masterclass epizode.